خانههای خراب رفقا
انتشار نماهنگِ خوش رنگ و لعاب رفیق تقریبا با انتشار خبر تخریب خانه زن بندرعباسی و خودسوزیِ او هماهنگ شد. نماهنگ رفیق برای قدردانی از زحماتِ خالصانه و جان برکف کادر درمان در طول شیوع کرونا است، یعنی کادری برخاسته از همین مردم معمولی. زن بندرعباسی هم یکی از همین مردم معمولی است، پس از انتشار خبر اتفاق خانه زن، یک گروه جهادی برای ساخت خانه زن اعلام آمادگی کرد، یعنی گروهی برخاسته از همین مردم. بیائید به سراغ نماهنگ رفیق برویم. نماهنگ شاد، سرخوش و روح افزاست، مناسبات دو رفیق از کودکی تا بزرگسالی را در بستری جذاب نشان میدهد. مناسبات متناسب با سن و سال کودکی و نوجوانی و رفاقت است. اما یک نکته مهم است و آن اینکه در سه صحنه شکستن شیشه، تقلب در مدرسه و صحنه پایانیِ برداشتن آلوچهها همیشه یکی از رفقا اشتباهاتِ(درباره عمدی و یا غیرعمد بودنِ این اشتباهات بحث نمیکنیم) رفیقِ دیگر را گردن میگیرد. تا اینجایِ کار با خودمان میگوئیم چه رفیقِ لوطی و مشتی و باحالی؛ یک دمش گرم هم ضمیمه میکنیم. اما وقتی نماهنگ را در بسترِ بهانه تولیدش یعنی «پاندمی کرونا در کشور» میبینیم ماجرا فرق میکند. من در اینجا رفاقتِ مردم و مسئولینِ حکومت را میبینم. اینجا باید پرسید تا کی یکی از رفقا همیشه از خودش مایه بگذارد و دیگری با علم به اینکه خب این رفیق هست و هوایم را دارد اشتباه کند؟ تا کی ضعفهای مدیریتی در حوزههای مختلف با اقدامات مردمی که طبیعتا حالت مسکن دارند رفع و رجوع شوند؟ تا کی قانون خانه زنان حاشیهنشین را خراب کند و مردم وارد میدان شوند و خانهها را بسازند؟ رفیقِ اهلِ اشتباه از خودش نمیپرسد شاید این رفیقِ ایثارگر یک روز خسته شود؟ این نماهنگ، به صورت کاملا ناخودآگاه و خیلی دقیق تصویری خاص از مناسبات موجود میان مردم و مسئولین را به تصویر کشید.